Projekty
- Details
Cały czas zwiększa się liczba firm o profilu przemysłowym, handlowym lub usługowym, które wykorzystują energię odnawialną na cele produkcyjne. Na wykorzystaniu OZE w przedsiębiorstwach często, poza czynnikiem ekonomicznym, zyskuje także wizerunek firmy jako przyjaznej środowisku, ekologii oraz innowacjom. Na wykorzystanie energii produkowanej w instalacjach OZE decyduje się coraz więcej innowacyjnych przedsiębiorstw, zwłaszcza prowadzących produkcję o wysokim zapotrzebowaniu na energię w branżach takich jak np. przetwórstwo spożywcze.
IEO analizując sytuację rynkową i nowe możliwości biznesowe w zakresie wykorzystania OZE dla firm przedstawia przykłady „dobrych praktyk” firm będących pionierami w skali kraju w wykorzystaniu energii z OZE na potrzeby produkcyjne.
Przykładowe instalacje OZE zrealizowane w firmach – dobre praktyki
Firma |
Branża działalności |
Instalacja OZE |
Moc [kW] |
Współczynnik autokonsumpcji |
|
Tymbark S.A / Grupa Maspex |
produkcja soków, przetworów owocowo-warzywnych |
PV |
997 |
25% |
|
AQUANET S.A. |
uzdatnianie wody, oczyszczanie ścieków, zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków |
PV |
30 |
100% |
|
POLIKAT SPÓŁKA AKCYJNA W BRZOZOWIE |
producent stelaży do mebli i elementów ze sklejki |
PV |
40 |
100% |
|
FERRERO POLSKA SPÓŁKA Z O.O. |
produkcja wyrobów czekoladowych i słodyczy |
WI |
30 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGÓW I KANALIZACJI SP Z O.O |
uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków |
PV |
39 |
100% |
|
JABIL CIRCUIT POLAND |
produkcja wyrobów elektrycznych i elektronicznych |
PV |
40 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYKI CIEPLNEJ KWIDZYN |
produkcja i dostarczanie ciepła na potrzeby CO i CWU |
PV |
40 |
61% |
|
TERMOSPEC SP. Z O.O. |
produkcja urządzeń chłodniczych |
PV |
38 |
78% |
|
EKOMAX SP. Z O.O. |
produkcja wyrobów ropopochodnych i chemii przemysłowej |
PV |
40 |
95% |
|
WITAŁ SP. Z O.O. |
produkcja odzieży |
PV |
40 |
49% |
|
ZP-H-U ALSECCO SP. Z O.O. |
produkcja stolarki okiennej i drzwiowej |
PV |
22 |
100% |
|
CZANIECKIE MAKARONY SP. Z O.O. |
produkcja makaronów |
PV |
40 |
100% |
|
SM LOGISTIC SP. Z O.O. |
dystrybucja, sortowanie, magazynowanie, towarów spożywczych i przemysłowych |
PV |
40 |
100% |
|
NA BŁONIACH SP. Z O.O. |
hotelarstwo i spa |
PV |
40 |
37% |
|
META INTERNATIONAL SP. Z O.O. |
hotelarstwo i spa |
PV |
38 |
100% |
|
PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWO-PRODUKCYJNE "MONTANEX" SP. Z O.O. |
magazynowanie materiałów budowlanych |
PV |
40kW i 39 kW |
80,1% i 77,8% |
|
KACPER SP. Z O.O. SP.K. |
produkcja obuwia |
PV |
34 |
67% |
|
GAS TRADING PODKARPACIE SP. Z O.O. |
magazynowanie i dystrybucja gazu płynnego |
PV |
34 |
76% |
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki, opracowanie IEO
- Details
Współpraca z branżami na rzecz ograniczenia kosztów energii
Koszty energii, zwłaszcza dla małych i średnich firm z różnych branż produkcyjnych i usługowych, korzystających przeważnie z taryf z grupy C i B, związanych np. z produkcją i przechowalnictwem żywności, wykorzystujących w procesach technologicznych chłodzenie lub suszenie lub systemy wentylacyjne, stanowią istotny udział w ich kosztach produkcji. Ponadto koszty energii w tych firmach w związku z wprowadzeniem nowych opłat (opłata mocowa) lub podwyższeniem opłat dotychczasowych (opłata przejściowa, opłata OZE), stanowiących składniki taryf, znacząco wzrosną od 1 stycznia 2017 roku. Dlatego w celu uniezależnienia firm od tych czynników zalecane jest zastosowanie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, przede wszystkim na własne potrzeby produkcyjne w formule tzw. „autoproducenta energii z OZE”. Nowelizacja ustawy OZE spowodowała, że w obecnym systemie prawnym inwestycje w instalacje OZE (zwłaszcza o mocach do 40 kW) realizowane w przedsiębiorstwach okazały się rozwiązaniem najbardziej korzystnym i przy wysokim poziomie zużycia energii w firmach w branżach przemysłowych i usługowych oraz spodziewanym dalszym wzroście cen energii zapewniają największą opłacalność inwestorom.
Systemy OZE oparte głównie na fotowoltaice zaczynają z powodzeniem wdrażać firmy spożywcze, czego przykładami są m.in. instalacje zrealizowane przez Maspex Tymbark, Społem PSS Lidzbark Warmiński, czy ZPM Grot.
Udział energii w kosztach produkcji wybranych branż MSP
Źródło: GUS, opracowanie IEO
Małe i średnie firmy produkcyjne lub usługowe mogą dzięki inwestycji w OZE ograniczyć wysoki koszt i udział energii w kosztach produkcji. IEO współpracuje w tym zakresie z przedstawicielami szeregu organizacji branżowych, m.in.:
- Izba Gospodarcza Wodociągi Polskie http://www.igwp.org.pl
- Krajowy Związek Producentów Owoców i Warzyw http://www.grupyogrodnicze.pl
- Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu http://www.odbiorcyenergii.pl
Chcesz otrzymać poszerzoną analizę IEO na temat wykorzystania energii w wybranych branżach?
Prześlij następujące informacje pod maila acurkowski@ieo.pl
- nazwę firmy,
- branżę,
- szacunkowy udział energii w kosztach działalności
- adres e-mail:
- Details
|
Twoja firma chce ocenić mozliwości ograniczenia wysokich kosztów energii na cele produkcyjne poprzez realizację instalacji OZE? |
Wypełnij krótki formularz na temat specyfiki wykorzystania energii oraz planów w zakresie inwestycji OZE |
Przygotujemy dostosowaną do potrzeb Twojej firmy bezpłatną wstępną rekomendację w formie uproszczonego raportu możliwości wykorzystania instalacji OZE |
Potrzebujesz pomocy w wypełnieniu formularza? Zadzwoń: +48 22 825 46 52 lub napisz e-mail: ozedlafirm@ieo.pl |
„Przemysłowym autoproducentem energii z OZE” inaczej zwanym też „prosumentem biznesowym” może zostać firma, która dzięki własnej instalacji OZE chce produkować energię elektryczną na własne potrzeby zmniejszając koszt jej zakupu. Firma wykorzystująca wyłącznie energię wytworzoną z OZE staje się w praktyce „prosumentem biznesowym”, który za sprawą zapisów ustawy OZE w przeciwieństwie do prosumenta indywidualnego (osoby fizycznej lub „ułomnej osoby prawnej”) nie musi ponosić pełnych kosztów utrzymania systemu energetycznego.
Korzyści dla firm z autoprodukcji energii w mikroinstalacji OZE:
Jak wybrać optymalny model biznesowy realizacji instalacji OZE w firmie ?
Moc [kW] | Taryfa C | Taryfa B | Taryfa A | Wykorzystanie energii | komentarz |
< 40 |
możliwe rozwiązania rynkowe (dofinasowanie jest extra bonusem) | konieczne dotacje | konieczne dotacje lub CSR | Autokonsumpcja lub częściowa autokonsumpcja | mikroinstalacja |
40 -200 | możliwe rozwiązania rynkowe wsparte korzystnym finansowaniem | konieczne dotacje | konieczne dotacje lub CSR | Autokonsumpcja lub częściowa autokonsumpcja | mała instalacja |
200-500 | możliwe rozwiązania rynkowe wsparte korzystnym finansowaniem | możliwe rozwiązania rynkowe wsparte korzystnym finansowaniem | konieczne dotacje lub CSR | Autokonsumpcja lub sprzedaż w całości do sieci | obowiązek odbioru energii z OZE |
200-1000 | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | Sprzedaż w całości do sieci | konieczność wygrania przetargu na dostawę znaczącej ilości energii |
> 1 MW | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | aukcje, możliwe pożyczki i kredyty preferencyjne | Sprzedaż w całości do sieci |
UOZE |
art. 41 ust 8 |
PROW,PROW, NFOŚIGW (Bocian), FDPA, EFRWP, Banki |
UOZE | RPO, NFOŚIGW (Bocian), FDPA, EFRWP, Banki | |
UOZE | RPO, FDPA, EFRWP, NFOŚIGW (Bocian), Banki | |
PE | RPO, POiŚ, Banki | |
UOZE | RPO, POIŚ, Banki |
Opłacalność mikroinstalacji OZE w przedsiębiorstwach należy określać indywidualnie w zależności od wolumenu i profilu zużycia energii np. poprzez audyt wstępny realizowany przez IEO. Liczne analizy wykonane przez nas dla MSP i rolnych gospodarstw towarowych pozwalają na podanie przykładu referencyjnego inwestycji realizowanej przez przedsiębiorstwo:
Założenia (parametry średnie):
- zużycie energii w przedsiębiorstwie: 300 MWh/rok,
- instalacja fotowoltaiczna 40 kW na dachu lub gruncie,
- koszt inwestycyjny instalacji PV: 4 700 zł/kW netto,
- roczne koszty eksploatacyjne: 100 zł/kW netto.
Przykładowe wyniki ekonomiczne inwestycji fotowoltaicznej 40 kW realizowanej w firmie
Finansowanie ze środków własnych |
100% |
100% |
Prosty okres zwrotu (lata) |
10,8 |
9,5 |
Współczynnik autokonsumpcji energii |
40% 80% |
- Details
Wdrażanie Zrównoważonego Rozwoju na podstawie Odpowiedzialnej Społecznie Transformacji (LIFE WZROST)
Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości polskiego społeczeństwa, w tym klasy politycznej, że polityka klimatyczna jest naszą szansą na rozwój, a nie zagrożeniem. W ramach projektu zostanie przygotowany film dokumentalny, składający się z 10 odcinków. Film będzie pokazywał możliwości zrównoważonego rozwoju Polski, zgodnie z konieczną redukcją emisji gazów cieplarnianych. Odcinki będą emitowane w telewizji, a film, oprócz premiery, będzie pokazywany podczas tzw. Roadshow, czyli objazdu Polski (zamierzamy dotrzeć do 8 miast).
Dodatkowo, powstanie dokument merytoryczny, który będzie zawierał dane i wskazywał źródła danych wykorzystanych w filmie.
Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej (ok. 60%) w ramach funduszu LIFE, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (ok. 30%) oraz współbeneficjentów projektu (10%).
Projekt powstał z inicjatywy Fundacji WWF Polska, która jednocześnie jest jego koordynatorem. Partnerami projektu są: Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO), który specjalizuje się w obszarze energetyki, w szczególności energetyki odnawialnej, Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE), który specjalizuje się w obszarze szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju i alternatywnych ścieżek rozwoju, Krajowa Agencja Poszanowania Energii (KAPE), która specjalizuje się w szczególności w obszarze efektywności energetycznej.
Strona internetowa projektu http://energiaodnowa.pl/pl/
Start kampanii Energia odNowa

Polska ratyfikowała w październiku globalne porozumienie klimatyczne - porozumienie paryskie, a Fundacja WWF Polska, wraz z partnerami, rozpoczęła kampanię informacyjną Energia odNowa, aby w ten sposób zachęcić Polaków do popierania ochrony klimatu jako nowej ścieżki rozwoju. Kampania ma na celu ukazanie nowych możliwości związanych z prowadzeniem odpowiedzialnej polityki klimatycznej, w tym rozwój odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i innych innowacji, z których skorzystają nie tylko Polacy. Partnerami kampanii są: Instytut na rzecz Ekorozwoju, Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Instytut Energetyki Odnawialnej.