Zdaniem IEO w podjętej próbie wyeliminowania oczywistych błędów w ustawie, takich jak:
-
abstrakcyjna i nielogiczna struktura koszyków aukcyjnych i procedur aukcyjnych,
-
korekt w systemie kształtowania ceny świadectw pochodzenia energii z biogazu rolniczego,
-
oczywiste „niedoróbki” przepisów martwych lub niezgodnych z prawem UE (definicja biomasy lokalnej) itp.,
-
spadek inwestycji i niebezpiecznego schodzenia Polski ze ścieżki realizacji zobowiązań międzynarodowych w zakresie OZE i rynku energii oraz braku czasu na korekty i poprawę sytuacji na rynku OZE przez inwestycje wielkoskalowe,
-
karygodnej sytuacji w zakresie pozornego wsparcia prosumentów systemem tzw. „opustów”,
-
wprowadzania przepisów, które działają wstecz, np. w zakresie obowiązku ponoszenia kosztów bilansowania także dla istniejących instalacji o mocy do 500 kW zbudowanych w innych reżimach,
-
braku faktycznie działających instrumentów wspierania rozwoju energetyki rozproszonej,
-
dyskryminacji rozwoju już obecnie najtańszych i najbardziej przyszłościowych technologii o ciągle największych i niewykorzystanych zasobach do jakich z pewnością należy energetyka słoneczna oraz brak prób aktywnego kształtowania dalszego rozwoju energetyki wiatrowej.
-
brak jasnego celu proponowanych zmian,
-
bardzo powierzchowne uzasadnienie do projektu zmian z uOZE,
-
brak oceny skutków regulacji (OSR).
-
Dokonać niezależnego audytu prawnego i całościowego przeglądu merytorycznego całej uOZE pod kątem zasadności pozostawienia wprowadzanych „wrzutek legislacyjnych” oraz przywrócenia logiki i ładu w całej ustawie. Ponadto wskazane byłoby, aby funkcjonowanie przepisów uOZE stało się przedmiotem badań Najwyższej Izby Kontroli.
-
Grupowanie OZE w koszyki aukcyjne w oparciu o ustalone, przejrzyste kryteria; albo z uwagi na wspólny i ograniczony zasób albo zbliżony koszt energii LCOE (lub stopień dojrzałości technologicznej), ew. współczynniki wykorzystania mocy. W efekcie proponowane przez IEO dodatkowe zamiany w koszykach technologicznych sprowadzają się do:
-
utworzenia osobnego koszyka dla technologii: geotermia i wiatr na morzu - jako technologii o wysokich kosztach inwestycyjnych i dłuższej perspektywie inwestowania,
-
eliminacji koszyka – termiczne przekształcanie odpadów i włączenie go tam, gdzie powinien być, czyli do koszyka z biomasą (definicja biomasy jest wystarczająco szeroka, aby pomieścić wszystkie źródła i wywołać konkurencję o efektywność i cenny zasoby).
-
-
Przywrócenie obowiązku stosowania najnowszych urządzeń także w technologiach wyjętych w nowelizacji spod wymogu „nowoczesności” - technologie (hydroenergetyka, układy hybrydowe i DISW/współspalanie biomasy) powinny stosować urządzenia nie starsze niż 36 miesięcy i nie mogły zwlekać dłużej z oddaniem energii do sieci niż 36 miesięcy od daty wygranej aukcji.
-
Usunąć z nowelizacji propozycje podnoszące w systemie aukcyjnym wysokość kaucji (z 30 do 60 zł/kW) i oraz odejście od konieczności renegocjacji w trybie pilnym (6 m-cy) umów o przyłączenie do sieci.
-
Wprowadzić w miejsce jednej stawki taryfy FiT trzy przedziały wysokości taryf FiT dla źródeł o mocy do 10 kW (w miejsce systemu opustów), do 100 kW oraz o mocy do 500 kW.
-
Wyznaczyć i podać w uOZE wysokości pierwszych FiT w oparciu o instalacje referencyjne o mocach 5 kW, 50 kW i 300 kW, podanie pierwszych taryf FiT w ustawie wraz z delegacją do wydawania corocznie rozporządzenia o wysokości (aktualizacji) taryf FiT oraz wskazaniem ustawowym o wymaganym przyjęciu do obliczeń wewnętrznej stopy zwrotu na poziomie 8%.
-
W art. 70a wydłużyć listę technologii OZE uprawnionych do skorzystania z taryf FiT o: systemy fotowoltaiczne, elektrownie wiatrowe, układy kogeneracyjne na biomasę.
-
Opłata rezerwacyjna - wytwórców energii w mikroinstalacjach sprzedających niewykorzystaną energię po gwarantowanej cenie - w wysokości 30 zł/kW mocy zainstalowanej nie dotyczyła wytwórców energii w mikroinstalacjach (o mocy do 50 kW). Ma to swoje uzasadnienie także w fakcie, że tego typu instalacje przyłączane są do sieci niskiego napięcia i moc przyłączeniowa firm zazwyczaj przekracza 50 kW.
-
Usunąć proponowane zmiany z definicji biomasy oraz dokonać przeglądu definicji pod kątem możliwości zastosowania oryginalnej definicji biomasy z dyrektywy 2009/28/WE.
-
Poprawić definicję hybrydowej instalacji odnawialnego źródła energii - zespół co najmniej dwóch instalacji odnawialnych źródeł energii, w której żadna z tych instalacji nie przekracza 80 % ogółu mocy zainstalowanej elektrycznej, wykorzystujących wyłącznie odnawialne źródła energii.
-
Pozostawienie w uOZE definicji spółdzielni energetycznej i nie zamykanie drogi do skorzystania z możliwości jakie daje ta sprawdzona w kilku krajach UE instytucja w mobilizowaniu do wspólnego działania obywateli w energetyce.
Pełna wersja opinii do pobrania na stronie IEO.
Aktualny monitoring zmian na rynku OZE dostępny jest w naszym dedykowanym serwisie informacyjnym, który zawiera m.in. analizy polityczno-regulacyjne rynku OZE, programy dotacji, politykę energetyczno-klimatyczna w Polsce, jej wdrożenie i wpływ na rozwój branży OZE. Więcej szczegółów na temat biuletynu po kontakcie z IEO (biuro@ieo.pl).