Uwagi Instytutu Energetyki Odnawialnej do projektu zmian w ustawie o OZE
oraz kluczowe propozycje zmian w projekcie
Instytut Energetyki Odnawialnej przed dzisiejszym posiedzeniem Sejmu RP w punkcie dotyczącym pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o OZE – druk nr 476 przygotował dogłębną analizę treści i skutków propozycji legislacyjnej oraz zaproponował zmiany w noweli ustawy OZE.
W ocenie IEO, autorzy projektu nowelizacji ustawy OZE (UOZE) nie przedstawiają jej skutków i ignorują negatywny wpływ proponowanych rozwiązań na szereg grup społecznych i przemysłowych. Pod opacznie interpretowanym hasłem „stabilności” źródeł (a nie systemu energetycznego), nowelizacja UOZE staje się, okazją do wsparcia dla „zasiedziałych” i bogatych branż resortu energii i całego kompleksu paliwowo-energetycznego. Jednocześnie nowelizacja UOZE, zamiast być „doprecyzowanym instrumentem wsparcia” staje się narzędziem niejasnych transferów finansowych prowadzącym do generowania strat u biedniejszej większości (rolnictwo, przemysł drzewny, spożywczy, produkcji maszyn dla OZE), która tworzy więcej miejsc pracy i generuje potężną nadwyżkę w krajowym eksporcie.
Wobec braku oceny skutków regulacji do nowelizacji (OSR), IEO przygotował zestawienie” wygranych i przebranych” w poniższej tabeli:
|
Wpływ pozytywny – kto zyska? |
Wpływ negatywny – kto straci na nowelizacji ustawy o OZE? |
Podmioty krajowe |
· Największe koncerny energetyczne · Lasy Państwowe (tylko doraźnie, poprzez przyśpieszoną wycinkę, a nie dzięki wieloletnim nasadzeniom) · Importerzy biomasy (zapotrzebowanie na biomasę sięgnie 12-14 mln ton, co przekracza możliwości Lasów Państwowych) · Korporacje prawnicze (skomplikowany system aukcyjny) |
· MŚP, rolnicy, odbiorcy najdroższej energii elektrycznej (brak możliwości inwestowania w jej wytwarzanie) · Przemysł drzewny (wzrost cen drewna) · Mniejsze firmy przetwórcze i usługowe (jako potencjalni tylko prosumenci biznesowi) · Krajowi producenci urządzeń OZE służących do produkcji ciepła i energii elektrycznej, w tym przemysł zbrojeniowy, stoczniowy i inne (planujące wejścia na rynek urządzeń OZE) · Właściciele domów (klasa średnia) · Producenci biomasy „agro” (dzierżawcy ziemscy, np. ARR) · Mali i średni krajowi inwestorzy (polski kapitał) · Gminy wiejskie (utrata przychodów z podatków i wzrost bezrobocia) · Gminy miejskie (wzrost emisji zanieczyszczeń oraz kosztów na ograniczanie emisji) · Sektor budownictwa oraz B+R (ich rozwój związany jest z rozwojem energetyki prosumenckiej) |
Podmioty zagraniczne |
· Globalni producenci urządzeń dla wielkoskalowych OZE (doraźne dostawy, podmioty krajowe nie będą w stanie podjąć konkurencji ani współpracy) |
· Firmy planujące w Polsce budowę lub rozbudowę zakładów produkujących urządzenia i komponenty dla OZE lub rozwój infrastruktury serwisowej · Mniejsi deweloperzy i inwestorzy |
IEO proponuje wzmocnienie instrumentów wsparcia adresowanych do segmentu energetyki rozproszonej i obywatelskiej oraz najsłabszych uczestników rynku: prosumentów, małych średnich firm i jednoczenie ograniczenie nadmiarowego strumienia pomocy publicznej kierowanej na współspalanie biomasy z węglem na masową skalę.
Kluczowe propozycje zmian w ustawie wg IEO:
A. |
Zrezygnowanie z systemu „opustów” z rozliczeniem rocznym dla prosumentów na rzecz powrotu do taryf gwarantowanych FiT. Wg analiz ekonomicznych IEO wykonanych dla instalacji PV z „opustem”, po uwzględnieniu kosztów kapitałowych i kosztów eksploatacyjnych, nawet prosty okres zwrotu nakładów jest dłuższy niż 50 lat, przy gwarantowanym okresie wsparcia wynoszącym tylko 10 lat. Przy obecnych cenach energii i pełnych kosztach budowy instalacji w Polsce, nie ma innego instrumentu wsparcia OZE niż już uchwalone w UOZE taryfy gwarantowane ( FiT), który zapewniłyby opłacalność inwestycji prosumenckich. |
B. |
W proponowanym w projekcie zmian w UZOE systemie aukcyjnym wsparcia OZE barierami lub czynnikami skutecznie demotywującymi dla mniejszych inwestorów są: |
C. |
Ponadto należy dodać, że wg danych URE o produkcji energii z OZE z lat 2011-2015 danych UDT najbardziej niestabilnym, nieprzewidywalnym i najbardziej awaryjnym OZE w Polsce jest współspalanie biomasy z węglem w elektrowniach systemowych. |