Aktualności
  • English (UK)
  • pl-PL

Aktualności

Pismo Instytutu Energetyki Odnawialnej oraz Fundacji Rozwoju Nauk Materiałowych skierowane do Ministra Gospodarki p. Waldemara Pawlaka w sprawie propozycji korekt w ostatecznej wersji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Po zapoznaniu się z podanymi w dniu 25 stycznia br. do wiadomości publicznej szczegółowym opisem priorytetów Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” (POIŚ), stwierdziliśmy, że w działaniu 10.3 „Rozwój przemysłu na rzecz produkcji odnawialnych źródeł energii” nie zostały dokonane żadne z postulowanych (na etapie konsultowania POIŚ) wcześniej zmian, a w szczególności związanych z minimalną wielkością projektu i zakresem technologii uznanych za godne wsparcia.

Problem mógł się wziąć stąd, że działanie 10.3 jest trochę nietypowe i zostało przeniesione z osi „9” do osi „10” (łącznie ze zmianą źródła dofinansowania na EFRR), ale nie oznacza to, że powinno być przeniesione bezrefleksyjnie.

Jeżeli chodzi o minimalną wartość projektu, to 20 mln złotych jest kwotą zbyt wysoką, w zasadzie dla uruchomienia produkcji wszystkich rodzajów odnawialnych źródeł energii, a w szczególności dla tak ważnych technologii jak produkcja kolektorów słonecznych, modułów fotowoltaicznych, czy elementów instalacji dla biogazowni. Należy też pamiętać, ze obecnie przemysł energetyki odnawialnej opiera się na coraz większej liczbie powiązań kooperacyjnych i postępującej specjalizacji, co powoduje że firmy produkują komponenty systemów (a nie całe systemy) i byłoby dobrze gdyby były to w warunkach polskich tzw. kluczowe komponenty.

Wyniki prowadzonych na ten temat badań w Instytucie Energetyki Odnawialnej (EC BREC IEO), przedstawione także w ekspertyzie dla Ministerstwa Środowiska pt „Ocena stanu i perspektyw krajowej produkcji urządzeń dla energetyki odnawialnej” w pełni potwierdziła tę tezę. Spośród w sumie niewielkiej liczby ponad 200 producentów urządzeń, prawie wszyscy producenci specjalizują się w wybranych komponentach. Przy takiej produkcji (podobnie jest w innych krajach UE, za wyjątkiem niektórych producentów elektrowni wiatrowych), tym bardziej trudno zakładać, aby inwestycje w uruchomienie produkcji urządzeń kosztowały więcej niż 20 mln zł. Pragniemy też zwrócić uwagę, że w innym priorytecie 10.2 (w tej samej osi 10), wymagana minimalny koszt projektu to 8 mln. zł, choć w systemach gazyfikacji koszty są wyższe niż w przypadku uruchamiania produkcji komponentów energetyki odnawialnej.

Drugi problem jaki dostrzegliśmy w opisie priorytetu 10.3, to nieuwzględnienie w nim możliwości wsparcia dla innowacyjnych firm mających szanse uruchomienia produkcji elementów solarnych systemów fotowoltaicznych (do generacji energii elektrycznej). Na tego typu urządzenia rośnie zapotrzebowanie zagranicą, które nie ma pokrycie w dostawach (możliwość eksportu nowej technologii), urządzenia te, choć powoli, to jednak wchodzą do użycia w Polsce (na razie głównie jako systemy autonomicznego zasilania odbiorników o niewielkiej mocy).

Nie rozumiemy dlaczego Polska praktycznie wprowadza bariery do rozwoju energetyki odnawialnej w działaniu 10.3 – Rozwój przemysłu dla odnawialnych źródeł energii, w którym nie wspiera się wytwarzania energii elektrycznej z ogniw słonecznych (fotowoltaika). Warto bowiem zauważyć, że choć mówimy o produkcji urządzeń do generacji energii elektrycznej, uważanej obecnie za drogą (choć czasami w zastosowaniach niszowych jest ona już obecnie opłacalna), to warto pamiętać, ze w związku z planowanym przyjęciem nowego pakietu eko-energetycznego UE „3 x 30%”, wzrośnie zarówno znacząco cena energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych (choćby o cena prawa do emisji CO2) jak i zgodnie z ostatnimi doniesieniami z Joint Research Center – Ispra EC ceny energii elektrycznej z OZE są jedynymi, gdzie przewiduje się spadek cen w kolejnych latach.

Takie ograniczenia spowodować mogą, że nie tylko środki nie będą wydane optymalnie, ale mogą nie być wydane w ogóle z powodu braku projektów spełniających wymagania formalne. Dodatkowo, ze względu na pierwsze z podniesionych w niniejszym piśmie zastrzeżeń, istnieje też niebezpieczeństwo, że koszty będą w niektórych przypadkach celowo zawyżane, aby ww. próg 20 mln zł. osiągnąć.

W związku z powyższym wnioskujemy o:

  • obniżenie minimalnego kosztu projektu w działaniu 10.3 do 5 mln zł,
  • uwzględnienie możliwości ubiegania się o dofinansowanie także producentów elementów systemów fotowoltaicznych

Pliki do pobrania:

W odpowiedzi na nowy pakiet eko-energetyczny UE „3 x 20%” z 23 stycznia 2008r. 

Autorska prognoza Instytutu Energetyki Odnawialnej sposobu osiągnięcia 15% udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie zużycia energii w Polsce w 2020r.

W dniu 23 stycznia Komisja Europejska przedstawiła propozycję celu ilościowego dla Polski w postaci 15% udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energii końcowej w Polsce w 2020 r. W swojej propozycji podała prosty algorytm obliczenia celów dla każdego z państw członkowskich, ale zostawiła wolną rękę każdemu z nich do określenia w jaki sposób ten cel chce osiągnąć. Znacząca grupa państwa członkowskich zakwestionowała podane cele, posługując się jednak zazwyczaj argumentami natury politycznej, a nie merytorycznej. Instytut Energetyki Odnawialnej uważa, że w pierwszej kolejności propozycja Komisji Europejskiej powinna zostać poddana głębszej analizie pod kątem możliwości jej realizacji oraz kosztów, korzyści i ryzyka jakie ze sobą niesie.

Niniejsza praca wykonana została przy użyciu prostych metod i uproszczonych założeń. W pierwszej kolejności oceniono realność osiągnięcia celu 15% w roku 2020 na podstawie wielkości dostępnych i ekonomicznie uzasadnionych do wykorzystania w tym okresie bogatych i różnorodnych odnawialnych zasobów energii jakimi Polska dysponuje oraz określono najbardziej naturalną z tego punktu widzenia ścieżkę osiągnięcia celu. Takie podejście uzasadnione jest brakiem w kraju usystematyzowanej i porównawczej ewidencji odnawialnych zasobów energii i ich rozmieszczenia oraz faktem, że różne grupy interesu nie są zainteresowane rzetelnym podawaniem informacji na ten temat. Łatwo zatem zarówno o podważanie oszacowań zasobów przez sceptyków energetyki odnawialnej, jak i podawanie oszacowań zawyżonych i posługiwanie się nimi choćby ze względu na chęć przyciągnięcia kapitałów publicznych oraz prywatnych do poszczególnych branż.

Wychodząc od wielkości potencjałów technicznych odnawialnych zasobów energii i korygując je uwarunkowaniami ekonomicznymi (priorytetami) ich wykorzystania oraz zakładając, że brak jest możliwości handlu biopaliwami i certyfikatami (lub że bilans wymiany jest zerowy) oraz, że żadne ze źródeł nie zyska specjalnych przywilejów w systemie ogólnego wsparcia , Instytut Energetyki Odnawialnej opracował scenariusz realizacji 15% celu, którego wyniki przedstawione są w tabeli.

Na rysunku 1 przedstawiono udziały energii ze źródeł odnawialnych w końcowych nośnikach energii (ciepło, energie elektryczna i paliwa transportowe) w 2020r. Założono przy tym 2% średnioroczny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną do 2020r oraz 3% spadek zapotrzebowania na ciepło oraz stabilizację w zakresie zapotrzebowania na paliwa transportowe. Zwracamy jedynie dodatkowo uwagę, że 12% udziału energii elektrycznej w 2020r należy odnieść do celu 7,5% na 2010, a nie jego przełożenia w wysokości 10,4% na krajowe zobowiązanie dla sprzedawców.

  

Na rysunku 2 przedstawiono jak zmieni się struktura końcowych nośników energii ze źródeł odnawialnych w 2020 r. w stosunku do 2006 r.,

 

a na rysunku 3 przewidywane średnie tempo wzrostu całego sektora energetyki odnawialnej (które przy celu 15% jest bardzo umiarkowane i wynosi 7% rocznie) oraz tempo wzrostu najbardziej dla Polski charakterystycznych rodzajów OZE. Z wyników przeprowadzanych analiz wynika, że najszybsze tempo rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku będzie miał sektor zielonej energii elektrycznej, reprezentowany głównie przez elektrownie wiatrowe i plantacje energetyczne lignocelulozowe (paliwo do systemów kogeneracyjnych) oraz biogaz utylizacyjno-rolniczy.

Osiągnięcie 15% udziału energii ze źródeł odnawialnych do 2020 r. jest zatem całkowicie realne. Możliwe byłoby także osiągnięcie wyższego celu, w efekcie szerszego wykorzystania możliwości energetyki wiatrowej rozwijanej na lądzie i na morzu i upraw energetycznych, a więc tych z rodzajów OZE, których jednak najbardziej dotyczą ograniczenia środowiskowe i przestrzenne.

Zapraszamy do dyskusji na temat uzyskanych wyników i szerzej na temat przyjętych założeń na forum.

O potrzebie zainicjowania merytorycznej debaty:

W debacie nad celami wyznaczonymi dla Polski w ramach „3 x 20%”, zauważyć można dwa kierunki argumentacji:

  • sceptycyzm co do realności osiągnięcia celu 15% (stwierdzenia o małym potencjale energii odnawialnej w Polsce lub braku możliwości przyłączenia nowych źródeł do krajowego systemu elektroenergetycznego)
  • optymizm co do osiągnięcia celu 15% ze względu na znaczny potencjał produkcji biomasy energetycznej.

Rzeczywistość jest dużo bardziej skomplikowana. Przede wszystkim bardzo niekorzystne (z punktu widzenia zarówno ekonomiki jak i realizacji zasady zrównoważonego rozwoju) byłoby faworyzowanie jednego rodzaju energii odnawialnej (bioenergetyki, energetyki wiatrowej etc.). Odnawialne źródła energii to bardzo bogata paleta rozwiązań, dająca wiele możliwości wyboru, a najistotniejszą rzeczą w ich wykorzystaniu jest dobór optymalnego „miksu” technologicznego, który pozwoli wykorzystać zalety wszystkich technologii i zminimalizować ryzyko wystąpienia efektów negatywnych.

Po drugie, istnieją różnorodne możliwości wprowadzenia ich na rynek końcowych nośników energii (ciepła, energii elektrycznej i paliw transportowych) i nie da się optymalizować udziału energii ze źródeł odnawialnych tylko na jednym z tych rynków, zapominając o pozostałych. Po trzecie sposób podejścia do realizacji celów dla energetyki odnawialnej znacząco wpłynie na sposoby realizacji innych celów z pakietu energetyczno-klimatycznego UE 3 x 20%.

W sytuacji braku pogłębionej analizy, łatwo jest o efektowne wypowiedzi i chwytliwą politycznie (choć wątpliwą merytorycznie) argumentację oraz o możliwość podjęcia błędnych decyzji inwestorskich i politycznych, w efekcie podążania za lobbingiem różnych grup interesu o doraźnych, krótkookresowych celach.

Pliki do pobrania:

Porozumienie Związku Powiatów Polskich oraz Instytutu Energetyki Odnawialnej dotyczące wspólnej realizacji kampanii samorządowej

„Zdrowa Energia 2008+”

Dnia 26 listopada 2007 podpisany został list intencyjny pomiędzy Związkiem Powiatów Polskich oraz Instytutem Energetyki Odnawialnej poświęcony współpracy nad długofalową promocją działań na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej wśród jednostek samorządu terytorialnego pt. „Zdrowa Energia 2008+”. Działania te są kontynuacją współpracy między organizacjami, m.in. przy formułowaniu krajowej Strategii rozwoju energetyki odnawialnej, promocji działań na rzecz wdrażania strategii eko-energetycznych na szczeblu powiatów, wspólnego reprezentowania interesów lokalnej energetyki na forum ManagEnergy Reflection Group w Brukseli, czy wspólnej organizacji w 2006 r. Drugiej Europejskiej Konferencji Samorządowych Specjalistów ds. Energii oraz wpisują się w stanowisko Związku Powiatów Polskich, wyrażone przez Prezesa Związku – Pana Tadeusza Nalewajka, w piśmie opublikowanym dnia 12 października 2007, w sprawie konieczności podejmowania działań na rzecz pozyskiwania energii odnawialnej.

Kampania „Zdrowa Energia 2008+” opierać się będzie na 3 filarach: wzmocnieniu partnerstwa ZPP i organizacji samorządowych z Rządem RP przy określaniu kierunków rozwoju energetyki, integracji środowisk promujących lokalną i zrównoważoną energetykę, zapewnieniu dostępu do aktualnej informacji nt. możliwości jakie stwarza energetyka odnawialna dla lokalnych społeczności oraz upowszechniani wiedzy fachowej i dobrych praktyk.

Ważnym elementem współpracy będzie organizacja corocznej krajowej konferencji adresowanej do samorządowych specjalistów ds. energii, która umożliwi przedstawicielom samorządów dzielenie się swoimi doświadczeniami, zarówno na temat stosowanych rozwiązań technicznych, zastosowanego montażu finansowego, jak również na temat stosowanych przez samorządy dla promocji energetyki zrównoważonej środowiskowo wśród firm i lokalnych społeczności,. W celu organizacji takiego tematycznego Forum Samorządowego ZPP oraz IEO podejmą współpracę nad opracowaniem ram programowych oraz pozyskaniem środków z krajowych instytucji finansujących, które umożliwiły by jak najszerszy udział środowisk lokalnych zajmujących się energetyką.

Kolejnym elementem działań będzie rozbudowa Samorządowego Serwisu Odnawialnych Źródeł Energii, który posłuży przekazywaniu aktualnych informacji istotnych dla samorządów w obszarze energii. W ramach działania przewidziane jest utworzenie internetowego (stałego) forum dla przedstawicieli samorządów, które umożliwi prowadzenie dyskusji na istotne tematy związane ze zrównoważoną gospodarką energetyczną, jak również przygotowaniu ram dla dyskusji podczas corocznej konferencji.

Działania rozwojowe na portalu obejmą również weryfikację bazy danych inwestycji, zgromadzonych w portalu, według jednolitych kryteriów. Weryfikacja projektów umożliwi wyłonienie modelowych inwestycji o wysokim potencjale replikacyjnym i które staną się przykładami dobrej praktyki. Najciekawsze rozwiązania zgłoszone w poszczególnych latach będą zgłaszane do konkursu w ramach Inicjatywy managEnergy Best Local Energy Action Award. Bliższe informacje na temat konkursu w roku 2007 znajdują się na innej podstronie IEO. W celu finansowego wsparcia rozwoju portalu planowane jest zgłoszenie przez ZPP oraz IEO wspólnego wniosku o dofinansowanie ze środków Programu Inteligentna Energia dla Europy.

Portal posłuży również identyfikacji dużych, zintegrowanych projektów energetycznych przygotowywanych przez samorządy celem wsparcia przygotowania ich montażu finansowego i aplikowania po środki dostępne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inne artykuły dokumentujące współpracę IEO i ZPP w obszarze energetyki zrównoważonej środowiskowo:

Nominacje do europejskiej nagrody na najlepsze lokalne działanie w UE w zakresie energetyki zrównoważonej środowiskowo w 2007r.

„Best Local Energy Action Award 2007”

Komisja Europejska przedstawiła nominacje do europejskiej nagrody na najlepsze lokalne działanie w UE w zakresie energetyki zrównoważonej środowiskowo w 2007r "Best Local Energy Action Award 2007".

Przedstawiamy listę nominowanych spośród których, glosowaniem członków ManagEnergy Reflection Group, zostanie wybrany zwycięzca. Nagroda główna i wyróżnienia zostaną wręczone w Brukseli, w czasie tzw. Europejskiego Tygodnia Energetycznego.

Pliki do pobrania:

Prezes Zarządu IEO – Grzegorz Wiśniewski wchodzi w skład Rady Konsultacyjno – Programowej kwartalnika ogólnopolskiego AGROENERGETYKA

W kwartalniku poruszane są zagadnienia związane z odnawialnymi źródłami energii, min. prezentowane są możliwości produkcji biopaliw i biogazu, energii elektrycznej z użyciem energii wiatru i wody oraz energii cieplnej z wykorzystaniem biomasy i energii słonecznej. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Pliki do pobrania:

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA Akceptuje regulamin

Przemyślane i efektywne rozwiązania dla rynku energii odnawialnej.



NIP: 524-24-00-349; KRS: 0000036667; Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy; XIII Wydział KRS Rejestr Przedsiębiorców; Bank ALIOR, O/Warszawa - Rakowiecka 39a, Numer rachunku 70 2490 0005 0000 4530 3375 5501; Kapitał zakładowy: 53.500 zł

Cookies