Aktualności
  • English (UK)
  • pl-PL

Aktualności

Instytut Energetyki Odnawialnej przygotował opinię
o nowym projekcie nowelizacji Ustawy
o OZE z dn. 13 lipca 2015 r.

 

Rząd przyjazny prosumentom?

 

Resort gospodarki przedstawił nową propozycję nowelizacji ustawy o OZE dotyczącą taryf gwarantowanych (FiT) sprzedaży energii z mikroinstalacji do 10 kW. Najnowszy projekt nowelizacji Ustawy o OZE, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach.

Instytut Energetyki Odnawialnej, ogólnie, pozytywnie ocenia kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstwa Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W nowelizacji ustawy z dn. 13 lipca 2015r. wycofane zostały wcześniejsze propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej wprowadzonej do ustawy OZE w głosowaniu w Sejmie 20 lutego br. W obecnej propozycji utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto wzór według którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości:

„W obecnym brzmieniu proponowanych przepisów przewidywana coroczna, kompleksowa zmiana taryf mogłaby dotyczyć wszystkich przyłączonych do sieci mikroinstalacji, niestety także dla instalacji oddanych do użytku w poprzednich latach (czyli na przykład tych zbudowanych, przy określonych kosztach i relacjach rynkowych, np. w 2016 roku). Byłoby to zaprzeczeniem idei taryf gwarantowanych zapewniających ciągłość i pewność raz przyznanej taryfy, przynajmniej w okresie spłaty kredytu bankowego. Taryfy FiT, właśnie dzięki gwarancji ich wysokości w dłuższym okresie, służą bowiem przede wszystkim do tego, aby mały inwestor mógł skonstruować biznes plan i pozyskać kredyt na rozsądnych warunkach. (…) biorąc pod uwagę niespójność tego zapisu z OSR można przypuszczać, że jest to tylko niedopatrzenie, które powinno zostać skorygowane, poprzez przywrócenie punktu mówiącego o gwarantowanej i niezmiennej wysokości wsparcia na okres 15 lat.” – podkreśla Grzegorz Wisniewski w wywiadzie dla WNP.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, opinia przygotowana przez Instytut Energetyki Odnawialnej odnosi się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko ich treści, ale także uzasadnienia do nowelizacji i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

Zdaniem Wiśniewskiego cała ustawa będzie wymagała jeszcze wielu nowelizacji na rzecz realnego wsparcia rynku prosumenckiego i generacji rozproszonej oraz otwarcia rynku na mikrosieci energetyczne (cieplne i elektryczne i gazowe) i niezależnych producentów energii.

 

Obecny projekt nowelizacji, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach. Wycofane zostały propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej. Utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto  wzór według  którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie  znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. Ogólnie można ocenić pozytywnie kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstw Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, uwagi odnoszą się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko treści proponowanych przepisów, ale także uzasadnienia i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach ciągłego monitorowania przez IEO ustawy o OZE.

Niniejsza opinia stanowi element prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy  o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

    Konsorcjum projektu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” obejmujące 14 firm i organizacji z uznaniem przyjmuje zmiany w programie priorytetowym Prosument, zatwierdzone przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W szczególności modyfikacje wskazujące na możliwość dofinansowania zakupu i montażu małych instalacji lub mikroinstalacji odnawialnych źródeł do produkcji ciepła z OZE. Wcześniejszy zapis wskazujący konieczność zakupu i instalowania urządzeń OZE do produkcji ciepła tylko razem z zakupem urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej był niekorzystny dla potencjalnych beneficjentów programu (podwyższał koszt inwestycji, ograniczał wybór i konkurencję na rynku) oraz zwiększał koszty osiągnięcia efektu ekologicznego. Wymóg ten, w sposób sztuczny faworyzował zakup urządzeń do produkcji energii elektrycznej, także tam gdzie nie są one rozwiązaniem celowym i optymalnym. Konsorcjum zwraca jednak uwagę na generalną zasadność promowania prosumenckich systemów hybrydowych składających się z różnych OZE i tworzenia mikrosieci cieplno-elektrycznych, o ile decyzje inwestorskie opierają się na racjonalnych i indywidulanych przesłankach, i nie są wymuszane drogą administracyjną.

    Wprowadzona zmiana w programie Prosument umożliwiająca wsparcie inwestycyjne dla indywidualnych mikroinstalacji OZE do wytarzania ciepła jest szczególnie aktualna w sytuacji, gdy jest już wiadomo, że ustawodawca w ustawie o OZE przewidział wsparcie eksploatacyjne tylko dla źródeł energii elektrycznej z OZE. Wyłączając jednocześnie jakiejkolwiek wsparcie dla wytwarzania ciepła z OZE poza systemami ciepłowniczymi i źródłami kogeneracyjnymi.

    Konsorcjum projektu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” powstało 25 czerwca 2015r. w Warszawie. W skład konsorcjum wchodzą następujące firmy przemysłowe i organizacje: Cichewicz, Defro, ENSOL, Europejski Instytut Miedzi, Galmet, Stiebel-Eltron, Robert Bosch Sp. z o.o., Thermaflex, Vaillant, Viessmann, Instytut Energetyki Odnawialnej, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych, Związek Pracodawców Forum Energetyki Odnawialnej. Publikacja wyników raportu odbędzie się jesienią br. Głównym celem raportu jest opracowanie mapy drogowej rozwoju mikroinstalacji i technologii wytwarzania ciepła z OZE oraz systemu promocji ciepła z OZE w domach i budynkach publicznych. W ramach badań Instytut Energetyki Odnawialnej – koordynator prac - dokona oceny potencjału rynkowego ciepła rozproszonego z OZE, potrzeb i oczekiwań społecznych w tym zakresie oraz potencjału gospodarczego polskiego przemysłu wraz z zatrudnieniem, a także przedstawi analizy techniczne i ekonomiczne dla następujących technologii: kotły na biomasę, kolektory słoneczne i pompy ciepła, biorąc pod uwagę układy hybrydowe, mikroźródła kogeneracyjne, magazyny ciepła oraz mikrosieci.

    Pomysł przygotowania raportu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” został pozytwnie odebrany przez branżę OZE. Konsorcjum projektu zapowiada, że raport zostanie skonsultowany z całym sektorem OZE i będzie przekazany do wykorzystania do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ministerstw i urzędów odpowiedzianych za kształtowanie przepisów i systemów wsparcia OZE.

    Kontakt dla przedstawicieli branży OZE zainteresowanych członkostwem w konsorcjum oraz dodatkowe informacje:

    Pani Aneta Więcka

    Instytut Energetyki Odnawialnej

    awiecka@ieo.pl

    źródło: Cichewicz, Defro, ENSOL, Europejski Instytut Miedzi, Galmet, Stiebel-Eltron, Robert Bosch Sp. z o.o, Thermaflex, Vaillant, Viessmann, Instytut Energetyki Odnawialnej, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych, Związek Pracodawców Forum Energetyki Odnawialnej

    Choć bardzo daleko mu do światowego, polski rynek fotowoltaiki rozwija się dynamicznie. Szacowany przyrost mocy zainstalowanej w systemach fotowoltaicznych w Polsce w 2014 roku był 2,5-krotnie wyższy w porównaniu do 2013. Te wartości będą dalej dynamicznie wzrastać z uwagi na stale rosnący popyt na rynku. Fotowoltaika stanowi bowiem najbardziej spopularyzowaną technologię wśród prosumenckich źródeł elektrycznych.

    Polski rynek systemów fotowoltaicznych w liczbach:

    39,1 MW

     

    łączna moc instalacji fotowoltaicznych w Polsce*

     

    25,9 MW

     

    łączna moc sprzedanych w 2014 roku paneli fotowoltaicznych na rynku krajowym. W ub. roku niemal połowa sprzedanych modułów pochodziła z rynku niemieckiego. Chociaż panele importowane wciąż stanowią przeważającą większość, to zmniejsza się udział paneli produkowanych na rynkach azjatyckich. Największą sprzedaż paneli fotowoltaicznych odnotowano w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, podlaskim oraz łódzkim.

     

    4,2 MW

     

    łączna moc zainstalowana w mikroinstalacjach OZE. Pomimo dotychczasowego braku wsparcia legislacyjnego, w 2014 roku odnotowano przyrost mocy zainstalowanej w fotowoltaicznych instalacjach prosumenckich. Według danych URE, tylko w drugim półroczu 2014 roku przybyło niemal 600 mikroelektrowni fotowoltaicznych przyłączonych do sieci o łącznej mocy ponad 2,7 MW.

     

    4,9 kWp

     

    średnia moc mikroinstalacji

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1553

     

    zrealizowanych elektrowni on-grid w Polsce o łącznej mocy 34018 kW

     

    257

     

    zrealizowanych elektrowni off-grid w Polsce o łącznej mocy 5238 kW

     

    75,2%

     

    sprzedanych w 2014 roku paneli fotowoltaicznych zainstalowano w systemach  on-grid

     

    261

     

    działających w Polsce przedsiębiorstw oferujących w większości pełen zakres usług w obszarze inwestycji w instalacje fotowoltaiczne. W 2014r. nastąpił duży przyrost liczby firm w stosunku do lat ubiegłych związany z wdrażaniem ustawy o OZE.

     

    14

     

    producentów paneli fotowoltaicznych w Polsce

     

    380

     

    modeli paneli fotowoltaicznych w rozmaitym zakresie mocy i technologii produkcji w ofertach przedsiębiorstw. W 2014 roku  niemalże 100%. sprzedanych urządzeń stanowiły moduły polikrystaliczne. Panele wykonane w technologii krystalicznej dominują w ofertach przedsiębiorstw.

     

    82 %

     

    obrotów z 2014 roku sektor osiągnął już w pierwszych miesiącach tego roku osiągając poziom 99 mln zł.

     

    100 MW

     

    przewidywany poziom wzrostu sprzedaży paneli fotowoltaicznych w 2015 roku, z czego przeszło 90% będą stanowić instalacje przyłączone do sieci

     

    Instytut Energetyki Odnawialnej opublikował najnowsze bazy danych dot. polskiego sektora fotowoltaicznego. W opracowaniach znajdują się informacje dot. firm, urządzeń oraz inwestycji fotowoltaicznych w Polsce w 2015 roku.

     

    Baza danych firm i urządzeń fotowoltaicznych w Polsce w 2015 roku

    • rozbudowane dane kontaktowe do 261 firm działających w obszarze dystrybucji, instalacji, produkcji paneli/elektrowni fotowoltaicznych;

    • 383 dostępne na rynku panele PV wraz ze szczegółowymi danymi technicznymi i cenami;

    • 1350 urządzeń pomocniczych (inwerterów, akcesoriów montażowych, akumulatorów, kontrolerów ładowania, trackerów i in.);

    • możliwość zadawania parametrów filtrowania danych;

    • graficzna ilustracja trendów i danych w bazie.


    Baza danych inwestycji fotowoltaicznych w Polsce 2015

    • zestawione i zrealizowane inwestycje ON-GRID i OFF-GRID;

    • informacje o inwestycjach w trakcie projektowania i realizacji;

    • każda z inwestycji opisana szczegółowo danymi dotyczącymi mocy, lokalizacji, typu instalacji (ON-GRID/OFF-GRID), stanu zaawansowania, danych inwestora i wykonawcy. IEO zastrzega jednak, że dane szczególnie w przypadku elektrowni OFF-GRID mogą być niepełne, co wynika z braku możliwości pełnego zestawienia instalacji u inwestorów prywatnych;

    • możliwość zadawania parametrów filtrowania danych;

    • graficzna ilustracja trendów i danych dotyczących inwestycji.

    Najnowszy raport dot. rynku energetyki fotowoltaicznej w Polsce ukaże się w połowie lipca!

    Przejdź do sklepu IEO

    Krajowy plan rozwoju ciepła z OZE

    System wsparcia i promocji ciepła z odnawialnych źródeł energii w domach

     

    Ponad 70% z ok. 5,5 mln istniejących budynków jednorodzinnych w Polsce, ogrzewanych jest kotłami stałymi opalanych głównie węglem. Od kliku lat organizacje społeczne zwracają uwagę na negatywny wpływ ich oddziaływania na środowisko oraz komfort życia wszystkich mieszkańców Polski. Problem tzw. niskiej emisji zanieczyszczeń, emitowanych z takich palenisk, z uwagi na przemieszczanie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego dotyczy całego kraju. Miliony obywateli, każdego dnia narażone są na oddziaływanie toksycznych substancji zawartych w powietrzu. Badania Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, Europejskiego Biura Ochrony Środowiska oraz organizacji pozarządowych mówią, że skutkuje to najwyższym wzrostem chorób serca i układu oddechowego oraz wzrostem śmiertelności Polaków do poziomu o rząd wielkości wyższego niż w wypadkach samochodowych. Jednocześnie według najnowszych badań opinii publicznej zrealizowanych przez TNS OBOP dla IEO nt. postaw społecznych Polaków wobec mikroinstalacji i energetyki obywatelskiej, najpopularniejszym źródłem energii wykorzystywanym do ogrzania budynku jest węgiel, a Polacy najchętniej zamieniliby źródła węglowe na odnawialne.

    Odnawialne źródła energii są realną alternatywą dla spalania najgorszej jakości paliw w kotłach grzewczych i dla poprawy jakości życia mieszkańców. Warto podkreślić, że ciepło stanowi 58% zużytej energii finalnej w Polsce (energia elektryczna stanowi zaledwie 20%). W budynkach mieszkalnych koszty ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej przekraczają 80% całkowitych kosztów zużycia energii.

    Ciepło i chłód stanowi 58% zużytej energii finalnej w Polsce i stanowi największy potencjał w oszczędzaniu energii, redukcji dwutlenku węgla i rozwoju OZE. (Źródło danych: Krajowy Plan Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, MG 2010 r.).

    Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego realny 10-letni wzrost cen ciepła w Polsce wyniósł ponad 50%. Nowoczesne technologie lokalnego wytwarzania ciepła z OZE mają największy potencjał redukcji zanieczyszczeń, ale i oszczędności kosztów ponoszonych na ogrzewanie pomieszczeń i wody.

    Z roku na rok w naszym kraju rośnie świadomość ekologiczna. Według powyżej cytowanych badań opinii publicznej, już co trzeci obywatel w swoim gospodarstwie domowym najchętniej wykorzystywałby energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE). Wciąż jednak urządzenia grzewcze wykorzystujące do produkcji ciepła OZE postrzegane są jako rozwiązania na które mogą sobie pozwolić najbogatsi. Tymczasem w wielu przypadkach zastosowanie urządzeń produkujących ciepło z OZE pozwoliłoby na znaczne obniżenie rachunków za ogrzewanie oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, tym samym przyczyniając się do szybkiej i wyraźnej poprawy warunków życia.

    Niestety, niedawno przyjęta Ustawa o OZE nie wspiera produkcji ciepła z OZE. Niemal w całości skupia się na wsparciu produkcji energii elektrycznej. Potrzebne są zatem dalsze impulsy prawne, ekonomiczne oraz dalsze innowacje technologiczne i rynkowe, a także działania edukacyjne, aby olbrzymi potencjał produkcji ciepła z OZE w systemach rozproszonych został szeroko i właściwe wykorzystany.

    Aby tak się stało, zdaniem organizacji branżowych konieczne jest opracowanie i wdrożenie specjalnej Ustawy odnoszącej się do produkcji ciepła z OZE, która w sposób systemowy regulowałaby zakres wsparcia i promocji produkcji ciepła z OZE. Ustawy, której założenia opierać się będą o szczegółową analizę w postaci „mapy drogowej” rozwoju ciepła z OZE uwzględniającą wiarygodną ocenę skutków regulacji.

    Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC) wraz ze Stowarzyszeniem Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych (SPIUG) podjęły działania na rzecz przygotowania ustawy o cieple z OZE oraz zwróciły uwagę na konieczność opracowania szerszej analizy wykazującej niezbędność podjęcia szerokich działań rządu i samorządów w tym zakresie. W ten sposób zrodziła się inicjatywa stworzenia opracowania „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku”, które, angażując wiodących przedstawicieli branży ciepła rozproszonego i organizacje partnerskie pokazałoby również korzystny wpływ promocji ciepła z OZE realizację celów nowej polityki energetycznej do 2030 i 2050 roku oraz urealniłoby rządowy Krajowy Plan Działania w zakresie OZE do 2020 roku. Analiza zostanie opracowana przez konsorcjum na czele z Instytutem Energetyki Odnawialnej (IEO), jej publiczna prezentacja zaplanowana jest na jesień 2015 roku, po czym, w raz z koncesją rozwiązań prawnych i ekonomicznych zostanie przekazana do Rządu i Parlamentu.

    Zachęcamy wszystkie zainteresowane firmy, stowarzyszenia branżowe i organizacje do przystąpienia do projektu w charakterze partnera. W imieniu konsorcjum szczegółowych informacji o uczestnictwie w partnerstwie udziela pani Aneta Więcka: awiecka@ieo.pl .

    /Źródło: PORT PC, SPIUG, IEO/

    ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA Akceptuje regulamin

    Cookies