Strona główna

Bazy projektów fotowoltaicznych i wiatrowych – aukcje OZE

Raport oraz baza danych

  


Biuletyn OZE

Monitoring zmian prawno-rynkowych w energetyce odnawialnej

  

 


 

Autorski wskaźnik koniunktury rynku pv

  

      


Ciepłownictwo

OZE i magazyny ciepła w polskim ciepłownictwie

 

 


 

Raport Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2023'

 
Raport oraz baza danych.

   

Analiza danych rynku energii


Kompleksowe wsparcie inwestycyjne: od analizy rynku do prognozy produkcji



Zobacz więcej

Studia podyplomowe

 
Energetyka Odnawialna dla biznesu: technologie, ekonomia, wdrożenia

Trwa rekrutacja
VII edycja rozpocznie się 9 marca 2024 r.

Redukcja kosztów energii przez wdrożenie OZE

Propozycja współpracy z przedsiębiorstwami przemysłowymi
 

 

 

  • English (UK)
  • pl-PL

Projekty

Aukcje OZE odbywają się w Polsce od 2016 roku. W dotychczasowych trzech aukcjach (2016, 2017 i 2018r.) wygrało łącznie 990 projektów fotowoltaicznych o łącznej mocy prawie 0,9 GW oraz 42 projekty wiatrowe o łącznej mocy ponad 1 GW. Tegoroczne aukcje odbędą się w grudniu, a oferowane wolumeny aukcyjne przekroczą sumę wszystkich dotychczasowych kontraktów.

Ekologiczna specjalizacja jest najistotniejszym wyróżnikiem Banku Ochrony Środowiska. Od 1991 r. łączna wartość inwestycji służących ochronie środowiska zrealizowanych dzięki wsparciu BOŚ przekroczyła już 50 miliardów złotych. Były to zarówno przedsięwzięcia wspierające rozwój odnawialnych źródeł energii, jak i inne inwestycje na rzecz ochrony atmosfery, w tym działania zwiększające efektywność energetyczną. Bank finansuje także przedsięwzięcia służące ochronie wód czy zagospodarowaniu odpadów. Na finansowanie tych projektów, bank przeznaczył dotychczas ok. 19  miliardów złotych. Warto także dodać, że bank oferuje również szerokie spektrum produktów dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. 

 
 
 
 
 

Instytut Energetyki Odnawialnej opracował zaktualizowaną prognozę średniorocznych kosztów wytwarzania energii elektrycznej w polskim systemie elektroenergetycznym. Piąta z kolei aktualizacja prognozy IEO została oparta na weryfikacji założeń i wyników poprzedniej, która odnosiła się do scenariusza transformacji energetycznej wg projektu Krajowego planu na rzecz Klimatu KPEiK z grudnia 2019 r. Obecna prognoza uwzględnia ewolucyjną zmianę początkowo niezwykle konserwatywnego podejścia rządu do strategii energetycznej, aktualizuje dane statystyczne wskazujące na znacznie szybsze niż zakładał rząd RP odchodzenie od węgla (zarówno na poziomie wytwarzania jak i redukcji ambicji inwestycyjnych), szybszy rozwój OZE i gwałtowną poprawę konkurencyjności energetyki odnawialnej. Tam, gdzie rządowe założenia wyraźnie odbiegają od rzeczywistości, autorzy prognozy dokonali ich urealnienia, w szczególności w zakresie technologii OZE, w tym prosumenckich.

Użyty model prognostyczny nie tylko implementuje założenia rządowych polityk (w tym polityki energetycznej), ale też ich modyfikację na poziomie indywidualnych jednostek wytwórczych oraz parametrów pracy źródeł rozproszonych. Prognoza uwzględnia analizę wrażliwości kosztów energii z polskiego systemu energetycznego na różne czynniki technologiczne (np. tempo postępu technologicznego) jak i regulacje rynku energii wpływające na faktyczne współczynniki wykorzystania mocy z poszczególnych źródeł wytwórczych.

Opracowany raport wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku w zakresie ograniczania niepewności dotyczącej kształtowania się cen energii elektrycznej w Polsce, na co największy wpływ mają założenia. Ostateczna wersja KPEiK będzie względnie wiarygodnym, zgodnym z wymogami UE (i weryfikowanym przez Komisję Europejską) dokumentem, w którym ograniczane są elementy bieżącej gry politycznej czy wyborczej propagandy (w newralgicznym momencie był przygotowywany zarówno KPEiK jak i najbardziej aktualna prognoza IEO oparta na fundamentach, a nie wyborczej nadbudowie). Prognoza kosztów i cen - oparta na sprawdzonej metodologii i stabilnym i weryfikowalnym dokumencie bazowym - może służyć inwestorom w energetyce i bankom, a także konsumentom energii (inwestorom w efektywność energetyczną i prosumenckie OZE) jako punkt odniesienia dla projekcji cenowych przyjmowanych w inwestorskich biznesplanach. Syntetyczne wyniki prognozy kosztów i cen energii, w cenach stałych obrazuje poniższy wykres.

Koszty generacji, jak również ceny hurtowe ulegną długotrwałemu trendowi wzrostowemu. W latach 2020-2023 można spodziewać się stabilizacji cen hurtowych – m.in. w wyniku wprowadzenia rynku mocy i systemu wsparcia kogeneracji. Wzrosty cen są bezpośrednio związane z wydatkami inwestycyjnymi. Wyniki prognozy wskazują, że koszt uprawnień do emisji, mimo relatywnego wzrostu ich cen, przez stopniowo malejącą emisyjność polskiego sektora wytwórczego pozostanie w dłuższym okresie na podobnym poziomie. Zapraszamy do zapoznania się z najnowszą aktualizacją prognozy kosztów wytwarzania i cen energii do 2040 r.





 
 


Biuletyn OZE

unikalne, obiektywne i rzetelne źródło informacji o najnowszych zmianach na rynku energetyki odnawialnej w 2022/2023 roku

Biuletyn OZE to dedykowany serwis informacyjny przygotowywany przez zespół Instytutu Energetyki Odnawialnej zawierający bieżące oryginalne analizy polityczno-regulacyjne dotyczące krajowego rynku odnawialnych źródeł energii, omówienia analiz innych krajowych i zagranicznych ośrodków analitycznych, programy dotacji dla instalacji wykorzystujących zasoby odnawialne, politykę energetyczno-klimatyczną w Polsce wraz z wdrożeniem polityk unijnych i oceną wpływu na dalszy rozwój krajowej branży OZE. 


Zakres merytoryczny serwisu:

  1. Monitoring wdrażania w Polsce dyrektyw o odnawialnych źródłach energii (RED II), przepisów UE dotyczących wytwarzania ciepła i energii elektrycznej z OZE oraz dyrektyw związanych (dyrektywa o rynku energii elektrycznej, dyrektywa o efektywności energetycznej).
  2. Monitoring nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii
    • aktualizacja stanu prawnego, planowane nowelizacje oraz rozporządzenia wykonawcze
    • wykładnia, analizy, interpretacje, opinie ekspertów
    • wpływ przepisów na opłacalność i formułę realizacji inwestycji oraz konkurencyjność poszczególnych technologii
    • regulacje szczególne dotyczące prosumentów w sektorze usług i przemysłu
  3. Monitoring legislacyjny sektora OZE i jego otoczenia
  4. Polityka UE w zakresie realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego UE, uzgadniania i wdrażania „nowego Europejskiego Zielonego Ładu” Komisji Europejskiej, Polityka energetyczna państwa (monitoring wdrażania planu działań wykonawczych obecnej polityki, programu obecnego rządu oraz planów tworzenie nowej polityki)
  5. Monitoring programów dotacji dla OZE z punktu widzenia możliwości skorzystania z konkursów na inwestycje OZE, w tym  systemów ESCO (autoproducenci OZE, spółdzielnie i wspólnoty energetyczne) oraz konkursów na projekty badawczo-rozwojowe
  6. Monitoring rozwijania projektów inwestycyjnych i ich realizacji
  7. Bieżąca statystyka rozwoju krajowego rynku OZE oraz monitoring potencjału inwestycyjnego w projekty wiatrowe i fotowoltaiczne
  8. Analizy i prognozy własne IEO oraz rekomendacje dla branży OZE:
    • aukcje OZE: w tym: lista firm, które wygrały aukcje, wybrane projekty aukcyjne,
    • PPA – Corporate Power Purchase Agreement (umowy bezpośredniej sprzedaży energii z instalacje OZE),
    • rynek świadectw pochodzenia i prognozy,
    • ceny energii elektrycznej,
    • zmiany w systemie taryfowania energii elektrycznej i ciepła oraz stawkach stałych i zmiennych taryf dla firm (perspektywa prosumenta biznesowego),
    • prognozy cen energii elektrycznej,
    • zielone inwestycje na rynku ciepłowniczym służące dostosowaniu do dyrektyw unijnych, np. SDH – Słoneczne systemy ciepłownicze dla przedsiębiorstw ciepłowniczych, gP2H – Green Power to Heat, co oznacza niezbilansowaną energię elektryczną z OZE, a w szczególności z elektrowni wiatrowych, których profil generacji jest zbliżony do profilu ciepłowniczego,
    • gotowe rozwiązania innowacyjne z zakresu OZE do wdrożenia w systemach energetycznych.
  9. Bieżący, niezależny komentarz polityczny

      Biuletyn ma formę prezentacji Power Point i jest sporządzany co miesiąc. Cena subskrypcji jest ustalana indywidualnie wg szczegółowej oferty dopasowanej do odbiorcy. Zapraszamy do kontaktu w tej sprawie pod adresem: biuro@ieo.pl


      Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Powołane zostało latem 2007 roku jako jednostka realizująca zadania z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. W momencie powstania było pierwszą jednostką tego typu, stworzoną jako platforma skutecznego dialogu między środowiskiem nauki i biznesu.

      Obecnie działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. 2010, Nr 96 poz. 616). Wprowadzona jesienią 2010 roku reforma nauki pozwoliła Centrum na większą swobodę w dysponowaniu środkami finansowymi, w ramach strategicznego programu badań.



      Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIZ) pomaga inwestorom wejść na polski rynek oraz w najlepszy sposób wykorzystać istniejące na nim możliwości. PAIZ przeprowadza inwestorów przez wszystkie niezbędne procedury administracyjne oraz prawne występujące w trakcie realizacji projektu, wspiera także firmy, które już działają. Oferuje szybki dostęp do kompleksowej informacji dotyczącej otoczenia gospodarczo-prawnego inwestycji, pomoc w znalezieniu odpowiednich partnerów oraz dostawców, jak również lokalizacji.

      Misją PAIiIZ jest również kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie oraz promocja polskich produktów i usług.

      W celu jak najlepszej obsługi inwestorów stworzono sieć Regionalnych Centrów Obsługi Inwestora - COI w całej Polsce, które mają na celu poprawienie jakości usług regionów dla inwestorów, a także zapewnienie dostępu do informacji takich jak najnowsze oferty inwestycyjne i regionalne dane mikroekonomiczne. Te wyspecjalizowane biura zatrudniają pracowników przeszkolonych przez PAIiIZ i są finansowane z funduszy lokalnych. Ich zadaniem jest także ułatwianie kontaktów pomiędzy inwestorem a władzami lokalnymi.

      PAIiIZ powstała 24 czerwca 2003 roku w wyniku połączenia Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIZ) oraz Polskiej Agencji Informacyjnej S.A. (PAI). Agencja w swojej działalności korzysta z dorobku swoich poprzedniczek.

      Państwowa Agencja Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIZ) została utworzona w 1992 roku jako spółka akcyjna Skarbu Państwa. Głównym jej celem było wspieranie rozwoju gospodarczego Polski poprzez działania zwiększające napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W 1997 roku na VIII Światowej Konwencji Agencji Promocji Inwestycji, PAIZ otrzymał tytuł Najlepszej Europejskiej Agencji Promocji Inwestycji.

      Polska Agencja Informacyjna została utworzona w 1991 roku z przekształcenia Polskiej Agencji Interpress z agencji rządowej w instytucję, której głównym celem była promocja Polski za granicą. W ciągu 12 lat PAI realizował ten cel poprzez działalność informacyjną, wydawniczą, wystawienniczą oraz prasową.




      Związek Gmin Wiejskich RP to największa ogólnopolska organizacja skupiająca gminy wiejskie i miejsko-wiejskie. Związek jest bezpośrednim kontynuatorem tradycji przedwojennej organizacji o tej samej nazwie. Podstawowym celem Związku jest integracja samorządów wiejskich i rozwiązywanie typowych problemów tego środowiska. Wspólne działania za pośrednictwem Związku pomagają w sposób zorganizowany walczyć o interesy członków. Działania ZGW RP są prowadzone na wielu płaszczyznach. Dotyczą zarówno negocjacji z Rządem, konsultacji w Parlamencie, wymiany doświadczeń pomiędzy członkami, jak i działań w celu gospodarczego i kulturalnego rozwoju gmin wiejskich. Związek od lat działa skutecznie w wielu sferach broniąc spraw gmin wiejskich. Związek tworzy szeroką platformę współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy gminami (kongresy, konferencje, grupy wymiany doświadczeń, baza dobrych praktyk, różnorodne formy współdziałania z wykorzystaniem technologii informatycznych). Na przestrzeni ostatnich lat ZGW RP intensywnie wspierał gminy w dostosowaniu się do standardów unijnych, realizował programy badawczo-analityczne, organizował liczne szkolenia, warsztaty i konferencje wspierające realizację gminnych zadań i doskonalące umiejętności przedstawicieli samorządów.

      ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA Akceptuje regulamin

      Przemyślane i efektywne rozwiązania dla rynku energii odnawialnej.



      NIP: 524-24-00-349; KRS: 0000036667; Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy; XIII Wydział KRS Rejestr Przedsiębiorców; Bank ALIOR, O/Warszawa - Rakowiecka 39a, Numer rachunku 70 2490 0005 0000 4530 3375 5501; Kapitał zakładowy: 53.500 zł

      Cookies