Aktualności
- Szczegóły
- Odsłony: 4084
Jest realna szansa na przeprowadzenie przez URE aukcji OZE w trzecim, a najpóźniej w czwartym kwartale br. Wtedy przynajmniej część inwestorów, których oferty wygrają w tegorocznej aukcji, mogłaby zdążyć zakończyć swoje inwestycje oraz przyłączyć je do sieci jeszcze w 2019 roku i produkować energię przez cały kolejny rok, kiedy Polska ma się rozliczyć ze swoich zobowiązań - mówi Grzegorz Wiśniewski, prezes zarządu Instytutu Energetyki Odnawialnej (IEO) w wywiadzie z Ireneuszem Chojnackim (WNP.PL).
- Szczegóły
- Odsłony: 4367
Instytut Energetyki Odnawialnej zapowiada przygotowanie szóstej edycji raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce’ 2018”. Raport tworzony jest na podstawie badania ankietowego wśród firm działających w branży fotowoltaicznej oraz z wykorzystaniem baz danych Instytutu, zawierających informacje o firmach, urządzeniach i projektach na rynku fotowoltaiki w Polsce. Dotychczas głównym segmentem rozwoju fotowoltaiki w Polsce był sektor prosumencki. W ubiegłorocznym raporcie oceniliśmy moc zainstalowaną w systemach PV w 2016 roku na ok. 200 MW, w tym przyrost 100% z wcześniejszych 100 MW w 2016r. Gro wzrostu zapewniały mikroinstalacje, zwiększyła się liczba małych instalacji autoproducenckich. Wzrost mocy farm fotowoltaicznych był umiarkowany. Lata 2017/2018 zmieniają obraz branży - szacujemy, że nowy rynek aukcyjny jest jednym z niewielu rynków OZE z dużą możliwością rozwoju.
- Szczegóły
- Odsłony: 6499
Projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii (ustawa o OZE) autorstwa Ministerstwa Energii (ME), po ośmiu miesiącach prac rządowych i po przyjęciu przez Komitet Stały w dniu 15 lutego, czeka na rozstrzygnięcia Rady Ministrów, przed jego skierowaniem do Sejmu.
Latem ub.r. po przerwaniu drugiej tury aukcji na energię z OZE, ME wystąpiło o notyfikację projektu obecnej nowelizacji ustawy o OZE (pre-notyfikacja) i 13 grudnia uzyskało wstępną akceptację dla szeregu propozycji, uznanych przez KE za zgodne z zasadami pomocy publicznej. Podobnie, jak wcześniej (w przypadku MG), w zgłoszonym do notyfikacji pierwotnym projekcie nowelizacji ustawy o OZE, propozycje legislacyjne w zakresie promocji OZE nie były wygórowane i nie wychodziły znacząco poza ogólne, ustalone dla dopuszczalnego także bez notyfikacji minimum pomocy publicznej dla OZE (trudności w notyfikacji rosną wraz z większym wsparciem OZE lub partykularyzmami). Propozycje te dotyczyły w szczególności nowych zasad wsparcia dla mniejszych źródeł wodnych i biogazowych (taryfy FiT i FiP) oraz zatwierdzenia wcześniejszych zmian w ustawie. KE w swojej decyzji (SG-Grcffe(20 17)D/19933) nie notyfikowała całości przedstawionych przez ME instrumentów, w tym z poprzedniej nowelizacji ustawy z lipca 2016r. Nie notyfikowano np. mechanizmu rozliczeń dla prosumentów, wsparcia dla instalacji hybrydowych, koncepcji klastrów energetycznych i biomasy lokalnej, zasad obowiązkowego odbierania oferowanego ciepła wytwarzanego z OZE, ale też niektórych rozwiązań uchwalonych jeszcze w 2015 roku. Notyfikacji nie uzyskały np. przepisy dotyczące mechanizmu obowiązkowego odbierania energii elektrycznej z mikroinstalacji należących do firm po średniej cenie rynkowej za ostatni kwartał oraz aukcje dla instalacji zmodernizowanych.
Odnawialny blog - Rządowy projekt nowelizacji ustawy o OZE to nie jest tylko sprawa Ministra Energii
- Szczegóły
- Odsłony: 3870
Projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii autorstwa Ministerstwa Energii, po ośmiu miesiącach prac rządowych i po przyjęciu przez Komitet Stały w dniu 15 lutego, utknął na Radzie Ministrów. Stało się tak pomimo faktycznie odbytych konsultacji (trzy poprzednie nowelizacje tej ustawy podobnie jak ustawa o inwestycjach wiatrowych były niekonsultowanymi inicjatywami poselskimi) i uzyskaniu po raz pierwszy pozytywnej decyzji notyfikacyjnej Komisji Europejskiej, nawet jeżeli notyfikacja nie oznacza, że sama propozycja jest potrzebna i dobra.
- Szczegóły
- Odsłony: 3837
Grzegorz Wiśniewski prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej krytycznie o rządowym programie ograniczenia zanieczyszczeń atmosferycznych w rozmowie z Robertem Lidke z portalu Alebank.pl. Wg prezesa IEO powinniśmy opodatkować używanie wysokoemisyjnych paliw kopalnych. Te środki należy przeznaczyć przede wszystkim na ulgi podatkowe dla tych, którzy inwestują w urządzenia i rozwiązanie ograniczające emisję szkodliwych substancji do atmosfery