Aktualności
  • English (UK)
  • pl-PL

Aktualności

Gdyby ustawa o odnawialnych źródłach energii weszła w życie dwa lata temu, a nie w roku przyszłym, to prawdopodobnie nie byłyby potrzebne wyłączenia prądu, podczas tegorocznych upałów – stwierdził na antenie radiowej Jedynki Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej.

Posłuchaj audycji

Instytut Energetyki Odnawialnej przygotował opinię
o nowym projekcie nowelizacji Ustawy
o OZE z dn. 13 lipca 2015 r.

 

Rząd przyjazny prosumentom?

 

Resort gospodarki przedstawił nową propozycję nowelizacji ustawy o OZE dotyczącą taryf gwarantowanych (FiT) sprzedaży energii z mikroinstalacji do 10 kW. Najnowszy projekt nowelizacji Ustawy o OZE, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach.

Instytut Energetyki Odnawialnej, ogólnie, pozytywnie ocenia kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstwa Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W nowelizacji ustawy z dn. 13 lipca 2015r. wycofane zostały wcześniejsze propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej wprowadzonej do ustawy OZE w głosowaniu w Sejmie 20 lutego br. W obecnej propozycji utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto wzór według którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości:

„W obecnym brzmieniu proponowanych przepisów przewidywana coroczna, kompleksowa zmiana taryf mogłaby dotyczyć wszystkich przyłączonych do sieci mikroinstalacji, niestety także dla instalacji oddanych do użytku w poprzednich latach (czyli na przykład tych zbudowanych, przy określonych kosztach i relacjach rynkowych, np. w 2016 roku). Byłoby to zaprzeczeniem idei taryf gwarantowanych zapewniających ciągłość i pewność raz przyznanej taryfy, przynajmniej w okresie spłaty kredytu bankowego. Taryfy FiT, właśnie dzięki gwarancji ich wysokości w dłuższym okresie, służą bowiem przede wszystkim do tego, aby mały inwestor mógł skonstruować biznes plan i pozyskać kredyt na rozsądnych warunkach. (…) biorąc pod uwagę niespójność tego zapisu z OSR można przypuszczać, że jest to tylko niedopatrzenie, które powinno zostać skorygowane, poprzez przywrócenie punktu mówiącego o gwarantowanej i niezmiennej wysokości wsparcia na okres 15 lat.” – podkreśla Grzegorz Wisniewski w wywiadzie dla WNP.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, opinia przygotowana przez Instytut Energetyki Odnawialnej odnosi się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko ich treści, ale także uzasadnienia do nowelizacji i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

Zdaniem Wiśniewskiego cała ustawa będzie wymagała jeszcze wielu nowelizacji na rzecz realnego wsparcia rynku prosumenckiego i generacji rozproszonej oraz otwarcia rynku na mikrosieci energetyczne (cieplne i elektryczne i gazowe) i niezależnych producentów energii.

 

Obecny projekt nowelizacji, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach. Wycofane zostały propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej. Utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto  wzór według  którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie  znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. Ogólnie można ocenić pozytywnie kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstw Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, uwagi odnoszą się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko treści proponowanych przepisów, ale także uzasadnienia i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach ciągłego monitorowania przez IEO ustawy o OZE.

Niniejsza opinia stanowi element prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy  o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

    Konsorcjum projektu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” obejmujące 14 firm i organizacji z uznaniem przyjmuje zmiany w programie priorytetowym Prosument, zatwierdzone przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W szczególności modyfikacje wskazujące na możliwość dofinansowania zakupu i montażu małych instalacji lub mikroinstalacji odnawialnych źródeł do produkcji ciepła z OZE. Wcześniejszy zapis wskazujący konieczność zakupu i instalowania urządzeń OZE do produkcji ciepła tylko razem z zakupem urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej był niekorzystny dla potencjalnych beneficjentów programu (podwyższał koszt inwestycji, ograniczał wybór i konkurencję na rynku) oraz zwiększał koszty osiągnięcia efektu ekologicznego. Wymóg ten, w sposób sztuczny faworyzował zakup urządzeń do produkcji energii elektrycznej, także tam gdzie nie są one rozwiązaniem celowym i optymalnym. Konsorcjum zwraca jednak uwagę na generalną zasadność promowania prosumenckich systemów hybrydowych składających się z różnych OZE i tworzenia mikrosieci cieplno-elektrycznych, o ile decyzje inwestorskie opierają się na racjonalnych i indywidulanych przesłankach, i nie są wymuszane drogą administracyjną.

    Wprowadzona zmiana w programie Prosument umożliwiająca wsparcie inwestycyjne dla indywidualnych mikroinstalacji OZE do wytarzania ciepła jest szczególnie aktualna w sytuacji, gdy jest już wiadomo, że ustawodawca w ustawie o OZE przewidział wsparcie eksploatacyjne tylko dla źródeł energii elektrycznej z OZE. Wyłączając jednocześnie jakiejkolwiek wsparcie dla wytwarzania ciepła z OZE poza systemami ciepłowniczymi i źródłami kogeneracyjnymi.

    Konsorcjum projektu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” powstało 25 czerwca 2015r. w Warszawie. W skład konsorcjum wchodzą następujące firmy przemysłowe i organizacje: Cichewicz, Defro, ENSOL, Europejski Instytut Miedzi, Galmet, Stiebel-Eltron, Robert Bosch Sp. z o.o., Thermaflex, Vaillant, Viessmann, Instytut Energetyki Odnawialnej, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych, Związek Pracodawców Forum Energetyki Odnawialnej. Publikacja wyników raportu odbędzie się jesienią br. Głównym celem raportu jest opracowanie mapy drogowej rozwoju mikroinstalacji i technologii wytwarzania ciepła z OZE oraz systemu promocji ciepła z OZE w domach i budynkach publicznych. W ramach badań Instytut Energetyki Odnawialnej – koordynator prac - dokona oceny potencjału rynkowego ciepła rozproszonego z OZE, potrzeb i oczekiwań społecznych w tym zakresie oraz potencjału gospodarczego polskiego przemysłu wraz z zatrudnieniem, a także przedstawi analizy techniczne i ekonomiczne dla następujących technologii: kotły na biomasę, kolektory słoneczne i pompy ciepła, biorąc pod uwagę układy hybrydowe, mikroźródła kogeneracyjne, magazyny ciepła oraz mikrosieci.

    Pomysł przygotowania raportu „Krajowy Plan Rozwoju Domowych Instalacji do Wytwarzania Ciepła z OZE do 2030 roku” został pozytwnie odebrany przez branżę OZE. Konsorcjum projektu zapowiada, że raport zostanie skonsultowany z całym sektorem OZE i będzie przekazany do wykorzystania do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ministerstw i urzędów odpowiedzianych za kształtowanie przepisów i systemów wsparcia OZE.

    Kontakt dla przedstawicieli branży OZE zainteresowanych członkostwem w konsorcjum oraz dodatkowe informacje:

    Pani Aneta Więcka

    Instytut Energetyki Odnawialnej

    awiecka@ieo.pl

    źródło: Cichewicz, Defro, ENSOL, Europejski Instytut Miedzi, Galmet, Stiebel-Eltron, Robert Bosch Sp. z o.o, Thermaflex, Vaillant, Viessmann, Instytut Energetyki Odnawialnej, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych, Związek Pracodawców Forum Energetyki Odnawialnej

    ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA Akceptuje regulamin

    Cookies