Aktualności
  • English (UK)
  • pl-PL

Aktualności

 

 

Oferty największych producentów kolektorów słonecznych i dystrybutorów systemów słonecznych w Polsce posłużyły do stworzenia aktualizowanej corocznie bazy danych firm i urządzeń, zawierającej najpełniejszą charakterystykę krajowego rynku ofertowego kolektorów słonecznych. Baza obejmuje ok. 70 firm i ponad 500 typów urządzeń.

Baza danych kolektorów słonecznych dostępnych na polskim rynku w latach 2010-2014

KUP TERAZ !
184.00 PLN

  • pełny obraz rynku kolektorów słonecznych w Polsce;

  • statystyki sprzedaży instalacji słonecznych;

  • sprzedaż w regionach Polski;

  • sprzedaż instalacji słonecznych w podziale na systemy ogrzewania;

  • rozkład inwestycji ze względu na finansowanie;

  • export oraz import kolektorów słonecznych;

  • zatrudnienie w sektorze; • łańcuch dostaw w sektorze;

  • analiza zmian cen powierzchni całkowitej i apertury na przestrzeni 4 lat;

  • dane statystyczne kolektorów słonecznych dostępnych na rynku polskim w latach 2010-2014;

  • analiza cen kolektorów słonecznych;

  • polski rynek instalacji słonecznych na tle UE.

Raport: Rynek kolektorów słonecznych w Polsce '2015

KUP TERAZ !
184.00 PLN

 

W ofercie IEO dostępne są również bazy danych oraz
raporty rynkowe z sektora fotowoltaiki oraz kotłów i urządzeń na biomasę

Przejdź do sklepu
IEO

Gdyby ustawa o odnawialnych źródłach energii weszła w życie dwa lata temu, a nie w roku przyszłym, to prawdopodobnie nie byłyby potrzebne wyłączenia prądu, podczas tegorocznych upałów – stwierdził na antenie radiowej Jedynki Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej.

Posłuchaj audycji

Instytut Energetyki Odnawialnej przygotował opinię
o nowym projekcie nowelizacji Ustawy
o OZE z dn. 13 lipca 2015 r.

 

Rząd przyjazny prosumentom?

 

Resort gospodarki przedstawił nową propozycję nowelizacji ustawy o OZE dotyczącą taryf gwarantowanych (FiT) sprzedaży energii z mikroinstalacji do 10 kW. Najnowszy projekt nowelizacji Ustawy o OZE, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach.

Instytut Energetyki Odnawialnej, ogólnie, pozytywnie ocenia kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstwa Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W nowelizacji ustawy z dn. 13 lipca 2015r. wycofane zostały wcześniejsze propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej wprowadzonej do ustawy OZE w głosowaniu w Sejmie 20 lutego br. W obecnej propozycji utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto wzór według którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości:

„W obecnym brzmieniu proponowanych przepisów przewidywana coroczna, kompleksowa zmiana taryf mogłaby dotyczyć wszystkich przyłączonych do sieci mikroinstalacji, niestety także dla instalacji oddanych do użytku w poprzednich latach (czyli na przykład tych zbudowanych, przy określonych kosztach i relacjach rynkowych, np. w 2016 roku). Byłoby to zaprzeczeniem idei taryf gwarantowanych zapewniających ciągłość i pewność raz przyznanej taryfy, przynajmniej w okresie spłaty kredytu bankowego. Taryfy FiT, właśnie dzięki gwarancji ich wysokości w dłuższym okresie, służą bowiem przede wszystkim do tego, aby mały inwestor mógł skonstruować biznes plan i pozyskać kredyt na rozsądnych warunkach. (…) biorąc pod uwagę niespójność tego zapisu z OSR można przypuszczać, że jest to tylko niedopatrzenie, które powinno zostać skorygowane, poprzez przywrócenie punktu mówiącego o gwarantowanej i niezmiennej wysokości wsparcia na okres 15 lat.” – podkreśla Grzegorz Wisniewski w wywiadzie dla WNP.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, opinia przygotowana przez Instytut Energetyki Odnawialnej odnosi się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko ich treści, ale także uzasadnienia do nowelizacji i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

Zdaniem Wiśniewskiego cała ustawa będzie wymagała jeszcze wielu nowelizacji na rzecz realnego wsparcia rynku prosumenckiego i generacji rozproszonej oraz otwarcia rynku na mikrosieci energetyczne (cieplne i elektryczne i gazowe) i niezależnych producentów energii.

 

Obecny projekt nowelizacji, datowany na 13 lipca, jest znacznie korzystniejszy dla producentów energii z OZE w mikroinstalacjach. Wycofane zostały propozycje wypaczające sens sejmowej poprawki prosumenckiej. Utrzymano pierwotnie proponowane stawki taryf, usunięto  wzór według  którego obywatele mieli pod groźbą kary za pomyłkę liczyć poziom wsparcia, odpowiedzialność za bilansowanie jest po stronie operatora, a nie klienta-prosumenta. W efekcie  znaczna część zgłaszanych uprzednio przez Instytut Energetyki Odnawialnej postulatów została uwzględniona. Ogólnie można ocenić pozytywnie kierunek w jakim obecnie zmierza nowelizacja oraz dążenie Ministerstw Gospodarki do doprecyzowania przepisów związanych z poprawką prosumencką oraz jej lepszego umocowania w zapisach ustawy. W dalszym ciągu jednak szereg przepisów budzi wątpliwości.

Z uwagi na nieznany dalszy harmonogram prac nad projektem, uwagi odnoszą się skrótowo wyłącznie do kwestii, które zdaniem IEO, wydają się najważniejsze do wzięcia pod uwagę jeszcze na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Analizy szczegółowe przepisów dotyczące nie tylko treści proponowanych przepisów, ale także uzasadnienia i oceny skutków regulacji (OSR) zostaną przygotowane w terminie późniejszym, w ramach ciągłego monitorowania przez IEO ustawy o OZE.

Niniejsza opinia stanowi element prowadzonego przez IEO monitoringu ustawy  o OZE z uwzględnieniem nowelizacji przepisów i procesu jej wdrażania.

    ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA Terms and Conditions

    A well-thought-out and effective solutions for the renewable energy market.


    VAT no PL524-24-00-349; The District Court for the Capital City Warsaw; Commercial Division of the National Court Register under NCR: 0000036667; Bank ALIOR 02-519 Warsaw, Rakowiecka Str. 39a, PL64 2490 0005 0000 4600 7251 1624

    Cookies